ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟
به عمل ارسال ایمیلهای تجاری به گروهی از افراد که در حال حاضر مشتری بالفعل یا بالقوه ما هستند، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گفته میشود.
در نظرسنجی که لیتموس (LITMUS) از بین ۳۷۲ دیجیتال مارکتر انجام داده بود ،
میانگین نرخ تبدیل (Conversion Rate) را (۳۸:۱) محاسبه کرده بود.
این بدین معناست که از هر ۳۸ گیرنده ایمیل یک نفر تبدیل به مشتری میگردد.
۸ استراتژی مهم در ایمیل مارکتینگ
استراتژیهای ایمیل مارکتینگ بخشی از استراتژی کلان شما برای بازاریابی دیجیتال است. ضمناً استراتژیهای ایمیل مارکتینگ به شما کمک میکند
تا محصولات و خدمات خود را از کانال ارتباطی ایمیل، به فروش برسانید و نرخ بازگشت سرمایه خود را به حداکثر حالت ممکن ارتقا دهید.
برای اینکه به این مهم دست یابید ، چندین استراتژی را که در سال جاری میتواند به شما کمک کند را برایتان تعریف میکنم:
۱-ایمیلهای ارسالی را برای مشتریانتان شخصی سازی کنید ولی دیگر از نام گیرنده استفاده نکنید.
متاسفانه اکثر مدیران دیجیتال مارکتینگ و کارشناسان ایمیل مارکتینگ تصور می کنند
که شخصی سازی ایمیل یعنی استفاده از نام مخاطب ولی متاسفانه همیشه افرادی پیدا میشوند که از بهترین امکانات، بدترین استفاده را میکنند.
در این میان اسپمرها و کلاهبرداران فضای مجازی به قدری از این مدل استفاده کرده اند که متاسفانه نه تنها جذابیت خود را برای گیرندهها از دست داده
بلکه زمانی که نام خود را در تیتر ، یا ابتدای نوشته در بدنه اصلی ایمیل میبینند، ممکن است برای اولین بار به آن اعتماد نکنند.
عنصری که باعث می گردد ایمیل مارکتینگ بسیار موثر باشد، عنصر ارتباط است. ولی باید به این موضوع فکر کنید که آیا در اولین مرتبه گیرنده ایمیل به شما اعتماد میکند؟
- گیرنده بتواند موضوعاتی که میخواهد از شما در خصوصش ایمیل دریافت کند را مشخص کند. بدین ترتیب گیرنده می داند
- که موضوعات متفرقه برای وی ارسال نخواهد شد و به همین دلیل احتمال بالارفتن نرخ گشودن ایمیل هابالاتر خواهد رفت.
- گیرنده بتواند تعدد دریافت ایمیل از شما در بازه های زمانی مشخص را تعیین کند.
- یعنی گیرنده مشخص کند که هر هفته ، هر ماه ، هر روز یا هر فصل به صورت مشخص چه تعدادی از شما ایمیل دریافت خواهد کرد.
۲-مطمئن باشید ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد!
اینکه ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد لزوماً بدان معنا نیست که شما محق هستید در هر بازه زمانی و به تعداد نامعلوم برای مخاطبان ایمیل ارسال کنید.
در واقع منظور از این تیتر این است که ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد.
معمولاً افراد به ایمیل به چشم یک موضوع جدی تجاری نگاه میکنند و در صورتی که تیتر ایمیل شما شبیه تیترهایی که اسپمر ها از آن استفاده می کنند نباشد
مطمئن باشید که هیچ ساعتی از شبانه روز به ساعت دیگری اولویت ندارد
۳- طولانی یا کوتاه بودن عنوان ایمیل
بر اساس تحقیقی که Adestra از بین ۹۰۰ میلیون ایمیل ارسالی و گزارشات مربوط به آن تهیه کرده است ، افزایش نرخ باز شدن ایمیل یا نرخ کلیک هیچ ربطی به طول تیتر و تعداد کاراکتر آن ندارد.
آنچه که در طراحی تیتر مهم است ، استفاده از متنی است که به درستی CTA یا فراخوان به عمل داشته باشد و بتواند در همان لحظه Engagement برای مخاطب ایجاد کند.
کافیست از یک کپی رایتر در این بخش استفاده کنید و اهدافتان از ارسال ایمیل و همچنین اهداف مارکتینگی خودتان از محتوای داخل ایمیل را برای وی بازگو کنید تا ایشان در تهیه متن مورد نیاز برای تیتر کمکتان کند.
پس لطفاً خام اطلاعاتی مثل این نشوید : ایمیلهایی با تیتر کمتر از ۱۰ کاراکتر ، ۵۸% نرخ بازشدن ایمیل را تجربه می کنند.
این آمار درست است ولی موضوع ربطی به تعداد کاراکتر ندارد به درخواست درست ارسال کننده در تیتر ربط دارد.
۴- بهترین محتوا ، محتوای رایگان است
مخاطبان شما ، خیلی وقت ندارند و تمایلی هم به هزینه کردن ندارند.
در کسب و کار خود بگردید و بهترین پیشنهادی که می توانید رایگان به مخاطب بدهید را پیدا کنید و آن را ارائه دهید.
۵-موبایل ، موبایل ، موبایل
تقریباً نیمی از مخاطبین شما ، ایمیل های خود را با موبایل چک می کنند.
برای اینکه ایمیل های خود را برای موبایل تنظیم کنید این پیشنهادات را از دست ندهید:
ایمیل های خود را به صورت تک ستونی تهیه کنید، بدین ترتیب در موبایل بهتر دیده خواهد شد.
به سایز نوشته های خود توجه کنید و از فونتی استفاده کنید که در موبایل به خوبی دیده شود.
دقت کنید که بخشی از گیرنده ها از آیفون استفاده می کنند پس دکمه های خود را حداقل ۴۴ پیکسل در ۴۴ پیکسل در نظر بگیرید.
دکمه های call-to-action را طوری طراحی کنید که به راحتی در گوشی ها قابل لمس باشد.
۶- بیش از دو سوم لیست شما غیرفعال هستند، فعالشان کنید
برای اینکه این درصد را کاهش دهید می بایست از کمپینهای Re-Engagement استفاده کنید. به این منظور کافیست به موارد ذیل توجه کنید:
گیرنده ها از ایمیل های پیگیری یا یادآوری خوششان نمی آید.
وقتی افرادی در لیست ایمیل خود دارید که ایمیل های شما را باز نمی کنند به این فکر کنید که شاید تیتر ایمیل های قبلی به اندازه کافی انگیزشی نبود ،
۷-لیست مخاطب نخرید، جمع کنید!
کلید این معماً فقط و فقط در تولید محتواست. باید سعی کنید در زمینه تجاری خود ، محتواهای ارزشمند و با کیفیت تولید کنید.
اینجا درست جایگاهی است که می توانید از وی برای ثبت نام در خبرنامه شما درخواست کنید. فقط دقت کنید که شیوه درخواست شما بسیار مهم است.
سریع نمایش دادن پاپ آپ، از engagement وی با محتوا جلوگیری می باعث می شود ارتباط خوبی شکل نگیرد.
برای کسانی که در خبرنامه شما ثبت نام می کنند، حتماً امتیاز خاصی در نظر بگیرید.
برایش هدیه ای ارسال کنید یا برای وی دسترسی های خاصی را در نظر بگیرید.
بهتر است که تعداد ایمیلی که برایش ارسال خواهید کرد را به ایشان اطلاع دهی
- ۹۹/۰۸/۲۴